שולחים עובדים לרילוקיישן ? אל תשאירו אותם מופתעים

בישרתם לעובד שלכם כי הוחלט לשלוח אותו לרילוקשיין בסניף אחר של החברה בחו"ל, העובד שמח ונרגש, מודה לכם על ההזדמנות, אך האם הסברתם לו מה המשמעות מבחינת חבות המס?

פעמים רבות כאשר עובדים נשלחים לתקופת עבודה בסניף החברה בחו"ל, הם לא מודעים לכך שחובת דיווח המס מוטלת עליהם ולא על החברה השולחת. הכינו את העובדים שלכם מבעוד מועד לרילוקיישן, בכדי שהנושא לא יפתיע אותם.

להלן מידע בסיסי שכדאי שהעובדים שלכם יכירו לפני תחילת העבודה בחו"ל:

מהי תושבות לצרכי מס, ומה חשיבותה?

ככלל, לכל אדם בעולם יש מדינה בה הוא נחשב כתושב לצרכי מס. תושבות לצרכי מס קובעת את המדינה אליה אדם חייב בדיווח ותשלום מס בגין כל מקורות הכנסותיו מכל העולם. בישראל, כמו ברוב המדינות בעולם, תושבות לצרכי מס נקבעת לפי ימי השהייה של אדם בשנת מס, ומרכז החיים.

לדוגמא, ככל ואדם נמצא בישראל מעל 183 ימים בשנה, ומרכז החיים העסקי, הכלכלי, החברתי והמשפחתי שלו בישראל, ייחשב האדם ככזה שתושבות המס שלו היא בישראל, ועל כן חייב בדיווח ותשלום מס בהתאם. חשוב להדגיש שהבדיקות לעיל צריכות להתרחש לאורך מספר שנות מס רצופות.

האם קיימת חשיבות למספר השנים של הרילוקיישן?

במידה והעובדים שלכם נשלחים לעבודה מחוץ לישראל, הרי שבשנת היציאה לעבודה הם עדיין לא יודעים בוודאות לכמה שנים ייסעו לעבוד, ולכן פרק הזמן במסגרתו יעבדו בחו"ל הוא חשוב ומשמעותי לבחינת חבות הדיווח ותשלום המס.

ככלל, במידה והעובדים נוסעים לפרק זמן קצר משלוש שנים, הרי שמרכז החיים והתושבות שלהם לצרכי מס הוא בישראל, ובמידה והם נוסעים לפרק זמן ארוך יותר, במהלך השנים התושבות שלהם לצרכי מס מתנתקת ממדינת המוצא. הבעיות הנפוצות מתחילות בשנת היציאה בה אדם לא יודע את פרק זמן הנסיעה, ולכן לא יודע מהי חובת הדיווח ותשלום המס במדינת המוצא ומדינת היעד.

רילוקיישן למדינות בעלות הסכם לאמנה למניעת כפל מס עם ישראל

ישראל חתומה היום על מעל 50 אמנות למניעת כפל מס. מטרת האמנה היא למנוע מיסי כפל בין מדינות. לדוגמא, אם אדם נוסע לרילוקיישן לארה"ב, האמנה מסדירה את אופן הדיווח ותשלום המס בין המדינות. אדם שנוסע לעבוד במדינה שאין עימה אמנת מס, לעיתים ישלם מיסי כפל, אך גם לכך ניתן למצוא פתרון מקצועי.

אז איך מכינים את העובד לרילוקיישן?

לפני נסיעה לרילוקיישן חשוב להתייעץ עם מומחה למיסוי בינלאומי, שיסביר ידריך וילווה מקצועית את אופן הדיווח ותשלום המס בין מדינת המוצא למדינת היעד, בהתחשב בשנות העבודה המתוכננות, המצב האישי והמשפחתי של העובד.

2023-03-05T22:06:37+02:00