העסקת עובדים בחגי תשרי – מדריך למנהלים

תקופת החגים היא תקופה קריטית לכל ארגון, הן מבחינת ניהול המשאב האנושי והן מבחינת עמידה בדרישות החוק.

אנו מציעים לכם מדריך מעודכן, המיועד להנחות אתכם בנוגע להעסקת עובדים בחגי תשרי ולאפשר לכם לקבוע מדיניות אשר תגן על הארגון שלכם בהתאם לדרישות החוק.

העסקת עובדים בערב חג

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי בערב חג שעות העבודה לא יעלו על 7 שעות, ולכן העסקת עובד בכל שעה מעבר לכך מחייבת בתשלום שעות נוספות.

בארגונים בהם עובדים חמישה ימים בשבוע – בערב חג העובד יעבוד 8 שעות והמעסיק ישלם לו שכר עבור 9 שעות, או שהעובד יועסק 7 שעות והמעסיק ישלם לו שכר עבור 8 שעות עבודה. הבחירה בין החלופות תהיה של המעסיק ונציגות העובדים בארגון, ככל וקיימת כזו.

ביחס לערב יום הכיפורים – העובד יועסק 6 שעות בתשלום עבור 9 שעות עבודה.

כדאי לדעת – בהתאם לחוק חופשה שנתית עובד רשאי לבחור את אחד מימי חופשתו השנתית, בין היתר, בערב חג, בתנאי שהודיע למעסיק 30 ימים מראש, והמעסיק ינכה מיתרת ימי חופשתו יום עבודה מלא.

תשלום עבור דמי חג

עובדים חודשיים זכאים לדמי חגים כחלק מהשכר החודשי שלהם, לעומתם, עובדים שעתיים או יומיים זכאים לדמי חגים רק לאחר שלושה חודשי עבודה, בתנאי שעבדו יום לפני החג ויום אחריו.

חשוב לציין כי אם העובד נעדר בהסכמת המעסיק ביום שלפני החג או אחריו, הוא עדיין זכאי לדמי חג.

עבודה בחגים עצמם

עובד אשר מעסיקו דרש ממנו לעבוד בחג רשאי לסרב לדרישה אם הודיע, תוך 3 ימים מיום דרישת המעסיק, כי אינו מסכים לעבוד בימי החג על פי איסור שבמצוות דתו.

ככלל, עובדים המועסקים בחג זכאים לתשלום של 150% לפחות משכרם הרגיל בנוסף לשכר הרגיל ביום זה.

עבודה בחול המועד סוכות

במקומות עבודה רבים נהוג להחיל יום עבודה מקוצר בחול המועד סוכות. למרות זאת, אין חובה חוקית לבצע זאת, אלא אם קיים הסכם קיבוצי או צו הרחבה החלים על הארגון.

עובד אשר מנצל את ימי חופשתו בחול המועד, ונעדר מן העבודה, ינוכה ממכסת ימי חופשתו יום חופשה מלא ללא קשר לכמות שעות העבודה שהיה אמור לעבוד באותו יום, גם אם נהוג במקום העבודה יום עבודה מקוצר (אלא אם כן סוכם בין הצדדים אחרת או שקיים נוהג אחר במקום העבודה).

חופשה מרוכזת בחול המועד סוכות

מעסיק יכול לבחור לסגור את מקום העבודה בחול המועד ולדרוש מהעובדים לנצל ימי חופשה שנתית. לכלל זה שתי מגבלות:

  1. הודעה לעובד מראש 14 ימים לפחות כאשר מדובר בחופשה מרוכזת של 7 ימי חופשה או יותר (כולל ימים פנויים ומנוחה שבועית).
  2. עומדת לזכות העובד יתרת ימי חופשה מספקת. אין להוציא עובדים לחופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים או לקזז יתרה שלילית ללא הסכמתם.

אנו כאן על מנת לסייע לכם להיערך באופן מיטבי לתקופת החגים. אם יש לכם שאלות נוספות או דרושות הבהרות נוספות, אל תהססו לפנות אלינו.

 

 

2024-09-05T19:20:55+03:00