עבודה היברידית בתקופת מלחמה: אתגרים משפטים וניהול סיכונים

המציאות הביטחונית והכלכלית בישראל הובילה להתרחבות של מודל העבודה ההיברידי והפכה אותו מאופציה לכורח המציאות עבור ארגונים רבים. בעת המלחמה הנוכחית, ארגונים רבים בישראל מתמודדים עם אתגרים חדשים בניהול כוח העבודה שלהם, וביניהם התמודדות עם העבודה ההיברידית המקבלת משנה תוקף ומורכבות בתקופה זו.

העבודה ההיברידית, המשלבת עבודה מהמשרד ומהבית, מציבה אתגרים משפטיים ייחודיים גם בשגרה. למשל, כיצד מגדירים "שעות עבודה" כאשר העובד מבצע את משימותיו מהבית ? האם המעסיק אחראי לבטיחות סביבת העבודה הביתית ? ומה לגבי אבטחת מידע ?

מנגד, המודל ההיברידי מציע הזדמנויות משמעותיות עבור ארגונים רבים. הוא מאפשר גמישות תפעולית ועבודה רציפה בחירום ועשוי לתרום לשיפור שביעות הרצון והפרודוקטיביות של העובדים. עם זאת, מימוש יתרונות אלו מחייב היערכות משפטית מדוקדקת, שכן המסגרת המשפטית הקיימת טרם הותאמה במלואה לצורת העסקה זו.

כחלק ממדיניות ניהול הסיכונים בארגון על מקבלי ההחלטות לשקול מספר נקודות קריטיות:

  1. שעות עבודה ומנוחה: גם כאשר העובד מועסק במודל היברידי קיימת חובה של המעסיק לוודא כי קיים תיעוד מדויק של שעות העבודה. בעת לחימה, בעיקר אם מדובר במקומות מטווחים, ניתן לשקול מעבר לעבודה היברידית במודל של שעות עבודה גמישות, אך נדרשת התאמה של הסכם העסקתו של העובד.
  2. חובת המעסיק להבטיח סביבת עבודה בטוחה: בהתאם לחוק על המעסיק מוטלת האחריות להבטיח את בטיחות העובדים במקום העבודה. בתקופת מלחמה, חובה זו מקבלת משמעות מיוחדת. לעיתים יש לשקול האם מקום העבודה מספק הגנה מספקת מפני התקפות, ואם לא – האם עבודה מהבית עשויה להיות פתרון בטוח יותר. בנוסף עולה השאלה מה היקף אחריות המעסיק לוודא ולבדוק האם סביבת העבודה בביתו של העובד מוגנת.
  3. אבטחת מידע: תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) מחייבות מעסיקים להגן על מידע רגיש של הארגון גם כאשר העובדים מבצעים את עבודתם מחוץ למשרד, ולנקוט באמצעים להבטחת סודיות המידע ושלמותו. מומלץ לגבש מדיניות ברורה לשימוש במחשבים ניידים ולהגדיר פרוטוקולים לאבטחת מידע בעבודה מרחוק. בנוסף ובייחוד בימי לחימה, חשוב לקיים הדרכות תקופתיות לעובדים בנושאי אבטחת מידע, לרבות זיהוי ניסיונות פישינג והתמודדות עם איומי סייבר עוינים.
  4. שוויון הזדמנויות בעבודה היברידית: חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה חל גם במודל עבודה היברידי. בימי שגרה יש להיזהר מיצירת "מעמדות" בין עובדים המגיעים למשרד לבין אלו העובדים בעיקר מהבית. בימי לחימה עולה גם הצורך להקפיד כי מודל העבודה ההיברידי אינו מפלה עובדים על בסיס מיקומם הגיאוגרפי, או יכולתם להגיע פיזית למקום העבודה.
  5. התאמות לעובדים עם מוגבלויות: חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מחייב ביצוע התאמות סבירות לעובד עם מוגבלות על מנת שיוכל להשתלב בעבודה. בתקופת מלחמה מעסיקים עשויים להעדיף להעסיק במודל היברידי גם את עובדים עם מוגבלות המועסקים בשגרה במשרדי החברה. במקרה כזה יש לבחון האם נדרשות התאמות נוספות לעובד בביתו, כגון אספקת ציוד מותאם או תמיכה טכנית מוגברת.

לסיכום, ניהול עבודה היברידית בתקופת מלחמה מחייב חשיבה מחודשת על מדיניות ניהול הסיכונים בארגון. מומלץ לבחון את המדיניות הקיימת ולהתאימה למציאות המשתנה, תוך התייעצות עם מומחים משפטיים בתחום דיני העבודה.

משרדנו עומד לרשותכם לייעוץ מקיף בנושא זה ובכל סוגיה הקשורה לניהול העבודה בתקופה מורכבת זו.

 

 

2024-10-10T13:54:27+03:00