שימוש במידע ביומטרי בעבודה – תובנות קריטיות למנהלים להגנה על הארגון ולניהול סיכונים

עם התקדמות הטכנולוגיה, מעסיקים רבים בישראל עברו להשתמש במערכות ביומטריות לניהול ובקרת נוכחות, כגון שעוני נוכחות ביומטריים המבוססים על זיהוי טביעת אצבע, זיהוי פנים וסריקות עיניים. שימוש בטכנולוגיה זו מסייע בניהול מדויק של שעות העבודה, אך מציב אתגרים בעיקר בכל הקשור להגנה על פרטיות העובדים.

היתרונות והסיכונים של שימוש במידע ביומטרי

שימוש במידע ביומטרי מאפשר זיהוי חד ערכי ואמין של העובד, והדבר מונע אפשרויות לזיופים ולדיווחים כוזבים. עם זאת, מדובר בנתונים אישיים רגישים של העובדים, אשר במקרים של דליפה או שימוש לא הולם, עשויים לגרום לנזק משמעותי לעובדים עד כדי גניבת זהות.

חובות המעסיק לפי החוק

לפי עמדת הרשות להגנת הפרטיות אשר עודכנה לאחרונה, אין איסור גורף על שימוש במידע ביומטרי לצרכי בקרת נוכחות. יחד עם זאת קיימת חובה לפיה השימוש במידע ייעשה במידתיות בהתאם לעקרונות ההגנה על פרטיות העובד, ותוך שמירה על עקרון צמידות המטרה – איסוף מידע אך ורק לצרכי ניהול ובקרת נוכחות ולא למטרות אחרות.

בנוסף, על הארגון ליידע את העובדים בדבר איסוף המידע הביומטרי והשימוש בו, תוך קבלת הסכמתם המפורשת.

במסגרת היידוע חשוב להתייחס להיבטים הבאים: מטרות איסוף המידע הביומטרי, זהות הגורם האחראי על המאגר בו נשמר המידע ומורשי הגישה אליו, אופן אבטחת המידע, הסכנות האפשריות של איסוף ושמירת המידע, וזכויות העובד בדבר העיון ותיקון המידע.

אבטחת מידע ומחיקת נתונים

אנו ממליצים למעסיקים לנקוט באמצעים מתקדמים לאבטחת המידע הביומטרי השמור במאגרי המידע של הארגון, כגון שימוש במנגנוני הצפנה וקידוד ייחודיים למידע הביומטרי והפרדת הנתונים הביומטריים במאגר ממידע אישי אחר, כך שנתונים אלו ישמרו באופן נפרד.

כמו כן אנו ממליצים לבצע בדיקה אחת לשנה, על מנת לבחון אם המידע הקיים במאגרי המידע של הארגון עדיין נחוץ למטרותיו, ולצמצם או למחוק מידע ביומטרי שאינו נחוץ עוד לארגון, כמו מידע על עובדים אשר סיימו את עבודתם בארגון או פרשו.

מה כדאי לעשות?

המעבר לשימוש במערכות ביומטריות מחייב בחינה והתנהלות משפטית נכונה, הכוללת עמידה בדרישות החוק תוך הימנעות מסיכונים משפטיים. כאן אנו נכנסים לתמונה. משרדנו מתמחה בליווי משפטי של ארגונים בכל נושא השימוש בטכנולוגיות מתקדמות ועמידה בדרישות החוק.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ משפטי מותאם אישית שיבטיח את השקט הנפשי שלכם ואת עמידתכם המלאה בחוקי הפרטיות ובדיני העבודה.

2024-09-17T15:33:25+03:00