חוסן בחזית העסקית: אסטרטגיות קריטיות לניהול יחסי עבודה בזמן מלחמה

המציאות המורכבת בה אנו נמצאים דורשת מהמעסיקים התמודדות עם שינויים מהותיים בפעילות העסקית והכלכלית. הירידה בהכנסות, הפגיעה בתפקוד העובדים, והצורך בקבלת החלטות מיידיות עלולים לדחוק את המעסיקים לפעולות חדות כמו פיטורי עובדים והפחתות שכר.

בתקופה רגישה זו, התמודדות חפוזה עם המשבר עלולה לחשוף את הארגון לסיכונים משפטיים כבדים ומיותרים, וניהול נכון ומושכל של המשבר הוא חיוני.

פיטורי עובדים בזמן חירום – האתגרים והדרכים החוקיות

על אף הלחצים הכבדים, מעסיקים בישראל מחויבים לפעול על פי חוק גם בזמן מלחמה. פיטורי עובדים עקב המצב הכלכלי מחייבים שמירה על הפרוצדורות הנדרשות – עריכת שימוע תקין, הצגת נימוקים ברורים ותיעוד מלא של התהליך. פיטורים שלא ייעשו לפי הכללים עשויים להוביל לתביעות בגין פיטורים שלא כדין.

ניתן לבחון גם אופציות חליפיות לפיטורים במקרים המתאימים, כגון:

  • הסבה מקצועית: הכשרת עובדים לתפקידים חדשים בארגון הנדרשים בזמן חירום.
  • חופשה ללא תשלום (חל"ת) מרצון: הצעת חל"ת לעובדים המעוניינים בכך עם הבטחת חזרה לעבודה.

הפחתת שכר – כלי זמני עם השלכות ארוכות טווח

מעסיקים רבים רואים בהפחתת שכר פתרון זמני ונוח על מנת להימנע מפיטורים. אולם, הפחתה חד-צדדית של שכר ללא הסכמת העובדים מהווה הרעה בתנאי העסקה של העובד המאפשרת לו התפטרות בדין מפוטר המזכה אותו בפיצויי פיטורים, ועשויה להיחשב במקרים מסוימים גם להפרת  התחייבויות בחוזה ההעסקה ולחשוף את המעסיק לתביעות.

מומלץ ליצור דיאלוג פתוח ולחתור להסכמות עם העובדים. ניהול נכון של ההפחתה, הכולל שקיפות והוגנות, יכול לא רק לשמור על יציבות כלכלית אלא גם לחזק את מערכת האמון בין המעסיק לעובדיו.

שמירה על זכויות עובדים במילואים

במצבי מלחמה, נושא זכויותיהם של עובדים המשרתים במילואים מקבל משנה תוקף. החוק בישראל מגן על עובדים אלו ואוסר על פיטוריהם במהלך השירות ולמשך תקופה לאחר מכן, למעט במקרים בהם ניתן היתר לפיטורים ממשרד הביטחון, או משרד העבודה בהתאם לנסיבות המקרה.

גם בכל הקשור להפחתות שכר, יש להיזהר מפגיעה בזכויותיהם החוקיות של אנשי המילואים כדי להימנע מאפליה או תביעות עתידיות.

חשוב לזכור שגם בתקופות משבר כלכלי בארגון לא ניתן לפטר עובדים הנמצאים במילואים, למעט במקרים חריגים הנבחנים בקפידה על ידי משרד הביטחון, או משרד העבודה בהתאם לנסיבות המקרה.

פעולות מהירות ללא הבנה משפטית מעמיקה עלולות להסתיים בהפסדים כבדים למעסיק, הן כלכלית והן תדמיתית.

איך להגן על הארגון שלכם בתקופות משבר ?

תקופות משבר, כמו גם תקופות חירום, דורשת מהמעסיקים נקיטת צעדים זהירים ומחושבים, אך יחד עם זאת – נחושים. בעזרת ייעוץ משפטי מקצועי באמצעות משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה, בניהול משברים ביחסי עבודה ובמניעת סיכונים, תוכלו לוודא שכל החלטה מתקבלת לפי החוק, תוך שמירה על זכויות העובדים והימנעות מחשיפה משפטית מיותרת.

אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר לקבלת ייעוץ מקצועי בניהול המשבר והגנה משפטית מותאמת לצורכי הארגון שלכם.

 

 

2024-10-11T13:03:31+03:00